vrijdag 25 juli 2008

Alweer 4 weken in Guatemala






Een drukke week gehad en ziek geweest, dus had ik weinig tijd om te schrijven. Mijn verjaardag was heel gezellig en ik voelde me erg verwend. ´s Morgens werd ik ontvangen met een duizendklapper, traditie in Guatemala, en je hoort ze hier dan ook elke dag.
Quetzaltenango, de stad waar ik nu ben, is zoals de meeste plaatsen hier, erg lawaaiig. Je hoort altijd wel wat: verkeer, honden, hanen, duizendklappers, muziek.
Bij Trama hadden ze lekker eten voor me gemaakt, de taalschool die in hetzelfde gebouwtje zit kwam met een taart en ik kreeg een gratis tripje naar vulkanische bronnen. Zelf had ik een PiƱata gekocht: dat is ook traditie: een pop gevuld met snoepjes kapotslaan, waarna iedereen zo snel mogelijk zoveel mogelijk snoep probeert te pakken. ´s Avonds in het huis waar ik verblijf hadden een paar Baskische meisjes de keuken versierd en we hebben gezongen met feestneuzen op.
Ik had taart meegenomen, maar we moesten het vieren in het donker, want voor de derde opeenvolgende avond zaten we zonder licht. Gelukkig kwam het licht later op de avond weer terug, zodat we toch nog pizza konden gaan eten, zoals afgesproken. Kortom een drukke, leuke dag.
Minder leuk was dat een paar mensen de dochter van Amparo, een van de vrouwen van Trama, hadden beroofd en met een scheermesje bewerkt. Gelukkig viel de lichamelijke schade uiteindelijk mee, maar de schrik zit er goed in...... (niet bij mij gelukkig). Maar je moet hier wel uitkijken en ´s avonds kun je echt niet alleen de straat op. Dus vanaf 7 uur is het thuisblijven of in een groepje uit.
Maar dat redt zich allemaal wel, gelukkig.
Zaterdag ben ik met een paar mensen naar de Fuentes Georginas geweest. Dat zijn heet waterbronnen, die uit een vulkaan komen. Het was zo heet, dat ik er daarna een gigantische hoofdpijn aan overhield.Maar zeker een bijzondere ervaring (zie foto).
Verder was het druk in de winkel en bij de weefschool. Dus veel werk, ook omdat we voor afgelopen woensdag een benefietfeestje hadden georganiseerd. De opkomst viel helaas tegen, maar we hebben toch een beetje winst geaakt en de sfeer was heel leuk. Ik heb lekker gedanst en ..(jawel Jellie ook dat op mijn 50ste...) heb met iemand salsa gedanst die me werkelijk alle kanten op liet vliegen, geweldig!! Net als bij rock´n roll werd ik door een jongen van de ene heup op de andere geslingerd, benen in de lucht... en ingewikkelde draaien waarbij ik aan het eind achterover tot net boven de grond hing. Ik dacht: ik kom morgen nooit mijn bed uit.... maar dat viel gelukkig mee.
Voor de mensen die willen kijken wat er zoal in de winkel te koop is doe ik hieronder een link van de website. maar de werkelijkheid is veel mooier dan de foto´s!! Tot de volgende keer, liefs, Marga.
http://www.xelapages.com/asotrama/

Geen opmerkingen: