woensdag 11 juni 2008

Marga in Guatemala





Op maandag 30 juni reis ik af naar Guatemala. Doel is o.a. te gaan helpen bij een weefcoöperatie genaamd "Trama" in Quetzaltenango, de tweede stad van het land op zo'n 4 á 5 uur reizen (met de bus) van Guatemala-stad, richting westkust.



Trama betekent in het Spaans breedtedraad of bindende draad. Weven is in Guatemala nog een heel levende traditie en een groot deel van de mensen draagt nog zelfgeweven kleding. De patronen van de weefsels verschillen per regio en zelfs per dorp. Elk van de ontwerpen en patronen vertelt een eigen verhaal.


Bij Trama zijn zo'n 400 vrouwen aangesloten, verdeeld over 17 weefcoöperaties. Zij proberen zo werk te creëren voor een rechtvaardig loon om daarmee hun families en gemeenschap te steunen en tegelijkertijd hun culturele tradities te ontwikkelen en bewaren.

Mooi streven, lijkt me!! De foto's zijn vooralsnog van internet, maar geven wel een indruk van hoe mooi de weefsels in Guatemala zijn.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

We horen graag meer tzt. ++ BMB

Unknown zei

ziet er goed uit. ben ook zeker benieuwd wat er gaat volgen, als je daar bent. Misschien heb je dan ook tijd om een zomerfoto van jezelf plaatsten ipv eentje met kerstuitstraling? Hoewel die best grappig is...

zet 'm op, Maarten

Unknown zei

OK, leuke foto! Bijzondere uitsnede ook.

Anoniem zei

He Marga,

leuk om je op deze manier een beetje te kunnen volgen.
Veel plezier daar,

liefs,
Carma

Anoniem zei

Hoi Marga,

Inmiddels al tijd voor een welkom in Guatemala! Hope you had a good trip. Fijne tijd daar.
Liefs
Meta

yvonne zei

Hoi Marga,

Heel veel succes en plezier daar.
Ik blijf je volgen

Yvonne

Anoniem zei

Hoi Marga,
Was benieuwd naar je verhalen maar heb geen blog vanuit Guatemala kunnen vinden ..? Gelukkig lees ik wel in de reacties dat je goed bent aangekomen en dat je het daar leuk vindt. We missen je hier. Mis jij ons ook? ;-)
Groetjes van al je collega's!
Vildana

yvonne zei

Hoi Marga,
Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Als ik het goed begrijp is dit niet echt een vakantie om uit te rusten, maar wel een hele belevenis. Wat fantastisch dat je zo'n goed contact hebt met de mensen daar. Door je verhaal heb ik af en toe het idee dat ik er zelf op een afstand bij bent. Ik zou zeggen blijf het zo leuk schrijven en velen met mij zullen hier heel veel van genieten.
Groetjes,
Yvonne

Anoniem zei

Hoi Marga,

Nog even snel een mailtje voordat ook wij vertrekken naar een iets minder ver land. Hier is het bagger weer.
De foto's zien er mooi uit en je verhaal is ook goed om te lezen. Al veel meegemaakt binnen een week. De kleuren en kleren zijn nog net als jaren geleden dat wij er waren. De herinneringen komen weer terug!
Alles nog steeds goed met je. Al wat leuke M..ensen ontmoet?
Hier is alles goed: de Oosterbeekse camping was te gek, ondanks de vele regen in de tweede week. Kinderen wilden er niet weg en wij willen na Corsica gelijk terug. Hopelijk gaat het volgende jaar lukken daar.

Groet en liefs Renate.
Ook van de andere drie.

Anoniem zei

Lieve Marga,

Gefeliciflapsteerd met je verjaardag. Hopelijk heb je een hele leuke Guatemalteekse verjaardag met veel felgekleurde mierzoete taart. Leuk om je verhaal te lezen. Je bent lekker actief bezig. Maar ik had eigenlijk ook niets anders van je verwacht. Tot gauw mails maar weer en een hele fijne dag gewenst.

Dikke verjaardagszoen,
Hedwig

Gea zei

Hé die Margaatje,

Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Vreselijk laat, ik weet het, maar ik hoop dat je een heel fijne dag hebt gehad en kunt genieten van deze speciale leeftijd! Ik was te druk ( nog even op deze speciale leeftijd) met de vierdaagse. Pffffff, over zere kuiten gesproken!

Ik heb nu pas je blog bezocht en alles in een keer gelezen en bekeken. Ziet er goed uit, Leuk en gezellig, al die 'margakleurtjes'. je verhalen klinken ook enthousiast. Gelukkig maar!

Liefs, Gea