dinsdag 8 juli 2008

Eerste week Guatemala







Hoi allemaal,

Sorry, maar mijn eerste blogverhaal heeft even op zich laten wachten. Had alleen een eerste mailtje aan mijn familie gestuurd vandaar.
Maar hier zit ik dan eigenlijk te spijbelen van mijn werk, want de winkel gaat al om 8.30 uur open en ik zit hier nu in een internetcafé. Een week geleden gearriveerd en de reis verliep prima. Ik werd opgehaald op het vliegveld vanuit het hotel en de volgende dag naar het busstation gebracht waar ik dus veel te vroeg zat omdat ik vergat mijn horloge aan te passen aan de Guatemalteekse tijd (nee geen 7 uur te vroeg, in Houston had ik hem aangepast, maar daarna vergat ik hem nog een uur aan te passen. Het was wel weer even wennen aan de enorme luchtvervuiling en rotzooi overal, maar eenmaal in de bus zie je weer het prachtige landschap en ziet alles er heel mooi uit. Het winkeltje en de weefschool zijn klein, maar leuk en worden geleid door twee vrouwen Amparu en Oralia. Zij vertegenwoordigen de vrouwen van de verschillende coöperaties. Het is geweldig om de hele dag van die mooie weefsels om je heen te hebben en ik ontmoet veel mensen.
In het hotel dat ik gekozen heb zitten ook veel vrijwilligers die bij andere projecten werken, dus dat is leuk. Zo hoor je van alles en begeef ik me gezellig tussen de 20-jarigen :-)
Ik word overigens gek van het uploaden van de foto´s, geen idee hoe het er straks uitziet, want het loopt niet zo soepel.
Het weekend een fietstocht gemaakt naar een dorpje hier vlakbij (foto kerk) Wauw, dat was wel effe afzien....een fiets die ik niet in een lage versnelling kreeg, de ene heuvel na de andere, zwaaaaaar... en dan bergafwaarts over keien, door plassen, etc. We waren met een leuk clubje, het was echt leuk. ´s Avonds met een groepje mexicanen van de fiets uitgeweest en gedanst.
Zondag was ook leuk, met een meisje van de weverij een enorme heuvel met uitzicht op de stad beklommen. Onderweg een man van 80!! geholpen die een zware kar een supersteile heuvel opduwde (dagelijks werk voor hem) ongelooflijk...ik was helemaal kapot aan het eind!!
Het is geweldig hoe gemakkelijk het is met iedereen contact te hebben. We kregen twee keer een lift aangeboden, hebben gevoetbald met indianenmeisjes (zo zal ik ze maar even noemen)op de foto met een paar jonge meisjes die zo maar stoppen om even gezamenlijk een foto te maken, etc. Daarna op het plein lekker gegeten van hapjes van een vrouwen coöperatief.
Verder al 2 x naar de film geweest: ook geweldig in een huiskamer staat een tv en daar kun je dan met z´n vijven naar kijken. Verder al een benefietetentje gehad. eigenlijk teveel om op te noemen voor een week. Daarom heb ik niet veel tijd on te schrijven, maar wordt vervolgd.....

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die Mar,

Wat een andere wereld waar jij nu zit! Op de foto's ziet het er prachtig uit.
Ik blijf je volgen!

Liefs
Monique

Anoniem zei

Hoi Marga,

Wat een leuk en mooi verhaal van jou, ik had wel met je meegewild! Ik wacht natuurlijk met smart op dat mooie zelfgemaakte kleed wat jij gaat meenemen! Groetjes en liefs vanuit regenachtig Arnhem

Anoniem zei

Hoi Marga,
Je verhaal gelezen en het valt me weer op hoe aardig de mensen zijn waar jij nu bent.
Delen alles helpen waar nodig.....daar kunnen wij nog iets van leren.
Leuk de foto's erbij ze komen heel goed over hoor en geven een duidelijk beeld weer.
En dan al die stoffen in dat winkeltje ja super zo mooi, daar wil ik ook wel een lapje gaan uitzoeken zeg vrolijk kleurrijk.
Neem maar een koffer vol mee terug want ik las net ook al dat iemand een lapje zou willen hebben.
Ja dat krijg je met al die mooie foto's.
Misschien aan ons verkopen zodat ze daar geld hebben en wij via jou ook wat hulp verlenen!!!
Je gaat nog mooie weken tegemoet super voor je en ook super dat je daar nu gewoon bent je hebt toch maar mooi gedaan.
Leef en geniet met deze mooie mensen.

Ik heb je tekst uitgeprint voor ma zodat ze kan lezen dat het goed met je gaat.
Ze had een telefoontje van je verwacht dus indien dat mogelijk is laat wat van je horen je mag ook onze mail gebruiken zodat wij ma op de hoogte kunnen houden dat het goed met je gaat.
Misschien kunnen we zelf een keer bellen op je 06???
Maar vertel dan wel welke tijd gesschikt is.
voor nu een dikke kus van mij maar ik denk eigenlijk van je moeder en ik zal haar er zeker een van jou geven.
x je van Adrie

Anoniem zei

Hoi Marga!
Ik heb ontdenkt(en gelezen) met heel veel plezier jouw eerste week in Guatemala! Wat heel mooie foto en omgeving!

Ik wacht nu met ongeduld op jouw volgende publicatie...

Groetjes uit arnhem,


Aude.