dinsdag 15 juli 2008

Bijna jarig!








Mijn tweede week zit er ook weer op. Vandaag is het de 15de dus de dag voor mijn verjaardag. Ik heb alvast wat voorbereidingen getroffen, maar daarover morgen meer. Ik ga niet vaak naar het internetcafe,maar morgen op mijn verjaardag natuurlijk wel. Maar eerst de afgelopen week. Bedankt voor reacties op mijn hotmailadres of weblog. Mijn reactie zal voornamelijk via mijn blog gaan deze keer.
Ik merk dat sommige mensen denken dat ik superbruin terugkom, maar dat valt wel tegen, vrees ik. Het is regentijd en best vaak bewolkt hier. Bovendien zit ik in heuvelachtig gebied (1500m) en dat betekent dat het ´s nachts behoorlijk afkoelt. Ik ga nooit zonder vest de deur uit. Maar als de zon schijnt is het wel warm.
De afgelopen week veel in de winkel gestaan. Soms is het heel druk, dan is er weer weinig te doen. Wat wij voornamelijk doen is zorgen voor publiciteit, mensen helpen in de winkel, vertalen als er groepen komen die geen of weinig Spaans spreken en helpen bij de uitleg bij de weeflessen. Voor volgende week gaan we een benefietfeest organiseren en daar komt dan ook weer van alles bij kijken.
Daarnaast proberen we ook via internet contact te leggen met organisaties over de hele wereld om te proberen de producten van de vrouwen ook op deze wijze te verkopen.
Ondertussen ben ik zelf ook begonnen met weven. Eerst moet je je weefsels voorbereiden en dat duurt al zo'n 2 uur. (zie foto's)
Het is verder nog steeds erg leuk hier. 's Avonds zitten we vaak gezellig in de keuken van het hotel (of meer jeugdherberg) waar ik verblijf te kletsen. Je kunt zelf koken als je wilt en de familie die eigenaar is eten zelf ook in die keuken. Privacy hebben ze lijkt het weinig behoefte aan. Maar het is wel huiselijk: ma loopt 's morgens soms in nachtpon, de hele familie biddend voor een Mariabeeld, overal kaarsen brandend, verjaardagsfeesten.... Alles gewoon zichtbaar voor iedereen.
's Morgens ga ik soms naar yoga. Dat begint al vroeg. Onderweg drink ik dan verse jus uit een plastic zakje met een rietje em daarna eet ik een lekker Guatemaalteeks ontbijt met bruine bonen, gebakken ei, kaas, fruit, en gebakken banaan en natuurlijk tortilla...nee hoor ik neem altijd brood, want 's middags eten we ook altijd tortilla en ik vind ze eerlijk gezegd niet heel erg lekker. We krijgen namelijk de lunch altijd gratis, omdat we met de vrouwen van Trama mee kunnen eten. En aangezien ze hier bij elke maaltijd tortillas eten...
Het weekend ben ik weer sportief geweest, d.w.z. met nog een paar mensen zijn we naar een vulkanisch meer geweest, een voor de maya's heilige plek waar op bepaalde data religieuze ceremonies worden gehouden.
Dat betekende 2 uur behoorlijk steil omhoog klimmen, maar met als beloning een prachtig zicht op het meer. Echt een magische plek met nevels die af en toe over het meer trekken. Wel heb ik nu nog zere kuiten....
Zondag naar een markt geweest in een dorp in de omgeving. Een ritje met de bus is altijd een belevenis hier. Er kan altijd nog meer bij, dus je zit vaak bovenop elkaar gepropt. Op 2 persoonsbankjes zitten altijd 3 personen. Dus de middelste zit op een bil, maar gelukkig is dat aan de andere kant van de rij ook zo, dus duw je elkaar een beetje op zijn plaats...
Op de markt zie je b.v. dat biggetjes en geiten aan een touw meelopen. De geiten worden gemolken, glas eronder en de melk wordt direct verkocht.
Terug in de bus raakten we gezellig aan de praat met een enorme grote en vrolijke familie.
Wat ook interesant is te zien hoe oude tradities en de moderne tijd heel direct naast elkaar bestaan. Veel mensen hier hebben b.v. een mobiele telefoon, ook als ze verder niet veel hebben. Vorige week zag ik b.v. twee vrouwen kaarsen offeren op een heel traditionel manier. Daarnaast zit dan familie druk bezig met hun mobieltjes.
O.k. dat was wel weer genoeg voor vandaag. Misschien schrijf ik morgen nog wat. Liefs, Marga.

Geen opmerkingen: